Adam, Sara och Therese

Vi är tre studenter som pluggar till sjuksköterska på Luleå tekniska universitet. Här får ni följa oss under vår praktik som vi gör på den norra sidan av Island i staden Akureyri. Under en månads tid kommer vi fördjupa oss och titta närmare på Islands äldreomsorg.

Första och andra dagen på praktiken

Publicerad 2015-05-05 22:56:00 i Allmänt,

Igår var det första dagen på praktiken. Vi hade introduktion kl:9 där fick vi höra lite om hur det jobbar och vad de har för någon målsättning med vården. Det vårdar efter Eden alternative, i stora drag handlar det om att de äldre ska ha det mer som hemma, personalen går i sina egna kläder för att minska uppdelningen, de äter även med patienterna om det finns tid. Jag och Adam är på det stora boendet på varsin avdelning, det var meningen att Sara också skulle vara där med det hade blivit något strul så hon är på något nybyggt boende lite längre bort som jag och Adam kommer få besöka någon dag. 

Jag har fått två mycket trevliga handledare som jag kommer gå med under dessa 4 veckor. Med den första handledare som jag var med första dagen pratade vi bara engelska och med hon som jag var med idag där blandar vi engelska, svenska och danska. Med handledarna är det inga problem med kommunikationen, vi gör oss förstådda på ett eller annat sätt. Med det äldre är det 1000 gånger svårare, jag kan förstå vissa ord vad de säger men det förstår inte mig då jag försöker på både svenska och engelska. Det är så himla tråkigt att de äldre gärna börjar prata med en men att man själv inte kan svara på de som säger. Men som tur är har jag handledarna som kan översätta, men de studer man är själv kan vara väldigt knepiga. 
 
Vad har vi gjort på vårat fritid då? Ja vi hänger mycket i våran stuga och tar det lugnt. Det vi hittils ha gjort på våra fyra dagar är att promenerat runt hela stan i 3 timmar, vi har besökt den isländska sjukhuset (inget allvarligt har inträffat), besökt det lilla köpcentrumet i närheten av vårt boende, ätit standard tacos, fått igång brandlarmet 2 gånger, bränt sönder 3 stekpannor och sen har jag även hunnit vara och fikat i stan med en bekant som bor här på Island. Vi har inte hunnit med så mycket, men tur att vi är här i 1 månad. Snart ska vi börja planera utflykter! 
 
/ Therese
(Har fler bilder jag gärna vill visa, men tyvärr så går det väldigt segt att ladda upp bilder, dessa två tog flera timmar) 

Kommentarer

Postat av: Malin Henriksson

Publicerad 2015-05-06 11:04:04

Hej!

Vad trevligt att få följa er resa och särskilt spännande nu att få läsa om hur ni upplever er VFU där. Det verkar som att ni kommer behöva plugga lite isländska också :)

Ha det fint!

/Malin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela