Adam, Sara och Therese

Vi är tre studenter som pluggar till sjuksköterska på Luleå tekniska universitet. Här får ni följa oss under vår praktik som vi gör på den norra sidan av Island i staden Akureyri. Under en månads tid kommer vi fördjupa oss och titta närmare på Islands äldreomsorg.

Hästar, vattenfall, varma källor och en avblåst strejk

Publicerad 2015-05-26 21:47:00 i Allmänt,

Igår satt jag 45 minuter i telefonkö för att boka om våra biljetter så vi kan vara säkra på att komma hem till tentor och examinationer. På min väldigt dåliga och nervösa engelska bokade jag om biljetten och vad gör dom då efter några timmar? Ja dom blåser av den kommande strejken. Så ett till samtal gjordes till flygbolaget så nu är vi rätt spår igen. Det kommer alltså bli en helg i Reykjavik och vi åker hem natten mellan söndag och måndag. Ett jädrans tjorv men nu hoppas vi att det inte uppkommer någon ny strejk. 
 
Vad hänt annars då? Jo vi har haft en hyrbil mellan fredag-lördag så några aktiviteter har vi äntligen gjort under helgen. På Fredag började vi köra mot Grenivik men vårt stopp var på en gård just utanför stan, det var dags att rida på islandshästar. Det var med polar hestar vi for ut på en 2 timmar lång färd. Det var enligt min mening det bästa på den här resan! Att få rida på fantastiska hästar och samtidigt se naturen var så häftigt. Kommer jag tillbaka till Island någon dag så är islandshästar en klar aktivitet jag kommer göra. Efter dessa 2 timmar så bjöd de sedan på fika som vi gluffade i oss innan vi åkte tillbaka till Akureyri. Där stanade jag hemma för plugg medan Sara och Adam åkte iväg till Glaumbær för att kolla på en gård som är ett känt resemål på norra sidan av Island. 
 
Lördag då, nu var det dags att göra det Sara har tjatat om hela resan. Åka till Myvatn för de varma källorna. På vägen stannade vi vid Godafoss som är ett stort vattenfall, vattenfall är rätt balla. Väl framme i Myvatn så åkte vi till badet för att bada, jag som avskyr att bada tyckte till och med att det var otroligt skönt, 37-40 grader i vattnet. Det enda minuset där är att det luktar enormt mycket svavel (tänk att andas ruttna ägg konstant, till och med vattnet luktade). Alla säger att ett besök till varma källor är ett måste och jag håller helt klart med dom om. Kvällen avslutades med middag på Greifinn igen och eurovisionfinalen. Idag grattade alla oss på praktiken då Sverige vann finalen, lite kul faktiskt. 

Nu har vi alla två dagar kvar på praktiken och en rapport att avsluta innan vi kan slappna av och njuta av Reykjavik! 

Bilder från helgen:

En otroligt dålig bild från badet MEN min enda då jag inte tog med mobilen ut. 



Något som är otroligt roligt här nere att ingen kan utala eller skriva mitt namn. I söndags beställde jag och Adam pizza då vi hade missa att alla butiker hade stängt. Denna gång hette jag Triss, haha.
 
//Therese

Kommentarer

Postat av: Vilmundur Jónsdóttir

Publicerad 2015-05-27 23:23:06

Hamnade på er blogg av en ren tillfällighet. Ni verkar verkligen ha en spännande resa måste jag säga :-) Så kul att ni besökte Glaumbær! Verkligen en av de viktigaste och anrikaste platserna man kan besöka på norra sidan. Många glömmer den fantastiska historia som ligger där. Ska bli kul att följa er och se vad ni hittar på framöver :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela