Adam, Sara och Therese

Vi är tre studenter som pluggar till sjuksköterska på Luleå tekniska universitet. Här får ni följa oss under vår praktik som vi gör på den norra sidan av Island i staden Akureyri. Under en månads tid kommer vi fördjupa oss och titta närmare på Islands äldreomsorg.

Islandshästar och slut på praktiken

Publicerad 2015-05-28 19:40:00 i Allmänt,

Det är verkligen så himla svårt att ladda upp bilder här... tror jag suttit med det här inlägget i snart en timme och kämpat. Det brukar vanligtvis inte vara såhär segt. Men här är ändå några fler bilder från när vi red på islandshästar som Therese skrev om i förra inlägget. Jag håller verkligen med henne om att det var bland det roligaste med hela resan. Nästan så att till och med jag började fundera på om man ska börja rida på typ ridskola, men jag är dock ganska rädd för hästar så vet inte om det hade fungerat. 
 
Idag var det sista dagen på praktiken. Det var ganska lugnt idag förutom att jag faktiskt fick prova att skära i ett nekrotiskt sår på hälen (Nekros =  svart, död vävnad som förhindrar sårläkning. Den måste därför avlägsnas!). Vid lunchtid åkte min handledare till tandläkaren så vi fick säga hejdå redan där. Jag fortsatte sen tillsammans med en annan sjuksköterska och efter det var det dags för Eden kaffi. Det innebär att familj och vänner till de boende kommer och hälsar på för att lyssna på livemusik, dricka kaffe och äta tårta och bakelser som de olika hemmen tillsammans har bakat. Så himla mysig stund och ett bra avslut på praktiken. Jag känner verkligen att jag blivit så himla bra bemött här, alla har varit förstående kring kommunikationssvårigheterna och försökt hjälpa till så gott de kunnat. 
 
Imorgon åker vi till Reykjavik igen. Det känns konstigt att lämna Akureyri men jag hoppas att jag kommer att åka tillbaka hit nån gång. Det har verkligen varit en fin tid och jag är glad över alla erfarenheter man nu tar med sig i bagaget. /Sara 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela