Adam, Sara och Therese

Vi är tre studenter som pluggar till sjuksköterska på Luleå tekniska universitet. Här får ni följa oss under vår praktik som vi gör på den norra sidan av Island i staden Akureyri. Under en månads tid kommer vi fördjupa oss och titta närmare på Islands äldreomsorg.

Terapidjur

Publicerad 2015-05-06 17:53:00 i Allmänt,


Som ni fick höra av Therese i det senaste inlägget så arbetar våra ålderdomshem efter Eden alternative. Det innebär också att det vistas djur där! På min praktik har vi en katt som heter Inja, flera fågelburar, tre kaniner och för något tag sen har de haft lamm där. Så mysigt! Tycker att fler ålderdomshem borde börja med det, eftersom djur ger så pass mycket kärlek och hjälper till att reducera ensamhet. Problemet är väl dock att det är för många som är allergiska. Jag (Sara) är på ett hem inte så långt ifrån Adam och Therese. Min handledare kan väldigt bra svenska men vi blandar lite så ibland pratar vi även engelska. De andra som jobbar där måste jag prata engelska med, men det går bra då alla är väldigt duktiga på det här :-) Har även lärt mig några enkla isländska ord så som "god dag" (góður dagur), "hejdå" och "mitt namn är..." samt "jag heter", men man vill helst inte säga fel så det är lite svårt att komma igång och prata isländska ändå... 
 
Annars då... idag har jag fått smaka torkad fisk för första gången. Inte det godaste jag ätit men det var helt okej. Sen så har vi äntligen lyckats lista ut vilken buss vi ska ta för att ta oss till de olika ålderdomshemmen, så det känns bra. Hoppas att allt är bra i Sverige!  /Sara

Kommentarer

Postat av: Christer Kågström

Publicerad 2015-05-06 21:16:24

Ni verkar ha det bra, härligt att de försöker skapa en miljö med djur mm. Isländska är inte lätt men ni verkar ju lära er lite fraser vilket alltid är uppskattat mot det äldre då ni visar att ni försöker. Kämpa på och pröva alla isländska specialiteter, surhaj, lamm i alla de former, men håll er undan " svarta döden" åtminstone bara i små mängder... ;-)
Ha det bra/Christer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela